About Me

My photo
gua ni xde la hensem sgt, tp adalah 2-3 org yg tepikat..gua ni baik hati, pnyabar, solat jrg tggl, puasa pn sma..gua mna da mrh bdak kcik, gua mrh bdak bsr je..

Wednesday, February 11, 2009

5 PERINTAH ALLAH KEPADA RASULULLAH

"Daripada Nabi Muhammad s.a.w berkata: Pada waktu malam aku diisra'kan sampai ke langit, Allah telah memberi lima wasiat, iaitu:

1. Janganlah menggantungkan hatimu ke dunia, sesungguhnya aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau
2. Jadikanlah cintamu kepada-Ku, sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.
3. Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.
4. Putuskan harapanmu kepada makhluk, sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada kuasa di tangan mereke.
5. Rajinlah mengerjakan solat tahajjud, sesungguhnya pertolongan itu beserta qiyamullail.

Ibrahim Adham pernah berkata: Telah datang kepadaku beberapa orang tetamu dan saya tahu mereka itu adalah wakil dutu tariqat. Saya berkata kepada mereka, berikanlah aku nasihat yg berguna, supaya aku takut kepada Allah S.W.T.

Lalu mereka berkata,"Kami wasiatkan kamu 7 perkara, iaitu:

1. Orang yang banyak bicaranya, jangan kamu harapkan sangat kesedaran hatinya.
2. Orang yang banyak makan, jangan kamu harapkan sangat kata-kata hikmat darinya.
3. Orang yang banyak bergaul dengan manusia, jangan kamu harapkan sangat kemanisan ibadahnya.
4. Orang yang cinta kepada dunia, jangan kamu harapkan sangat khusnul khatimahnya.
5. Orang yang bodoh, jangan kamu harapkan sangat hidup hatinya.
6. Oranng memilih berkawan dengan orang yg zalim, jangan kamu harapkan sangat kelurusan hatinya.
7. Orang yang mencari keridhaan manusia, jangan kamu harapkan sanagat keredhaan Allah padanya.

wallahualam"

No comments:

Post a Comment

The Number Of View Me